دکتر ظریف در پایان مذاکره با مقامات چین و روسیه مطرح کرد 1+4 به زودی تضمین منافع ایران ذیل برجام را مشخص می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان دیدارهایش در پکن و مسکو را سازنده توصیف کرد و گفت که گروه 1+4 به زودی مشخص می‌کنند که چگونه منافع ایران ذیل برجام تضمین و این دستاورد منحصر به فرد حفظ شود.
دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: دیدارهای خوب و مهمی را با همتایان در پکن و مسکو داشتم و اکنون به بروکسل می‌روم تا با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی دیدار کنم.
ظریف در ادامه نوشت: به زودی مشخص خواهیم کرد گروه 1+4 چگونه می‌تواند منافع ایران ذیل برجام را تضمین و این دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی را حفظ کند.
وزیر امور خارجه کشورمان پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، به مسکو، پکن و بروکسل سفر کرده است تا با مقامات این کشورها و به علاوه اتحادیه اروپا درباره چگونگی ادامه اجرای برجام رایزنی کند.


علیرغم خروج آمریکا از این توافق، دیگر طرف‌های آن بر ادامه پایبندی خود به برجام تاکید کرده‌اند.
*ظریف در دیدار لاوروف:مخالفت با مقررات بین‌المللی برای آمریکا عادت شده است
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار سرگئی لاوروف با بیان اینکه مخالفت با مقررات بین‌المللی برای آمریکا تبدیل به عادت شد است، هدف مذاکرات برجامی را گرفتن تضمین و اطمینان از حفظ منافع مردم ایران در این توافق دانست.
محمدجواد ظریف که در دومین مقصد سفر برجامی‌اش پس از خروج آمریکا از برجام در مسکو به سر می‌برد، در دیدار و گفتگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود عنوان کرد: برای دومین بار در دو هفته در مسکو هستم و از مهمان نوازی شما متشکرم.
وی افزود: از موضع صریح فدراسیون روسیه درباره برجام و حمایت از آن بسیار خوشحالم، متاسفانه مخالفت با مقررات بین‌المللی و توافقات جهانی برای رژیم آمریکا تبدیل به عادت شده و دیروز هم با حرکت خطرناک این رژیم درباره قدس مواجه بودیم.
ظریف عنوان کرد: این نشانگر نیاز جامعه بین‌المللی است که از حقوق و مقررات بین‌المللی حراست کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خطاب به لاوروف بیان کرد: بعد از مذاکراتی که با شما و سایر دوستان داشتیم تصمیم گرفتیم که بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام فرصتی را برای دیپلماسی بگیریم.
وی با بیان اینکه برجام براساس یک موازنه بین تعهدات طرف ایرانی و بیشتر اروپا و آمریکا بنا شده و با خروج آمریکا این موازنه به هم می‌خورد، عنوان کرد: باید ببینیم چگونه منافع مردم ایران تضمین می‌شود. به همین خاطر گفت‌وگوهای بسیار مثبتی را در پکن با آقای وانگ‌یی داشتم و امروز هم خوشحالم شما علی‌رغم برنامه سنگینی که دارید و مهمان خارجی دارید، وقتی را در صبح زود خالی کردید که با هم گفت‌وگو کنیم.
ظریف با اشاره به سفرش به بروکسل ادامه داد: بعد از اینجا با خانم موگرینی و سه وزیر اروپایی ملاقات خواهیم کرد. هدف نهایی ما از این مذاکرات اطمینان و گرفتن تضمین از این است که منافع مردم ایران که در برجام تضمین شده، حفظ شود.
وی خاطرنشان کرد: موضع رسمی فدراسیون روسیه برای ما بسیار امیدبخش است و امروز امیدوارم با شما راجع به جزییات بیشتری و همینطور نحوه همکاری 1+4 صحبت کنیم.
لاوروف نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: کاملا موضع جمهوری اسلامی برای حفظ منافع ملت ایران را درک می‌کنم و تاکید می‌کنم هم روسیه و هم چین و سایر طرف‌های برجام نیز در این توافق منافع دارند و امروز درباره حفظ منافع اعضای برجام که توسط شورای امنیت تصویب شده صحبت می‌کنیم و باید با هم در این زمینه تلاش کنیم.
در این دیدار طرفین در گفت‌وگویی مفصل در خصوص ابعاد حقوقی، اقتصادی و سیاسی خروج آمریکا از برجام راهکارهای پیش رو را بررسی کردند.
ظریف با اشاره به اینکه لازم بود موضوع به صورت همه جانبه بررسی شود، افزود: تصمیم گرفتیم فرصتی را به دیپلماسی بدهیم تا منافع همه ما تضمین شود. منافع همه ما در این است که ایران و سایر کشورها آزادانه و راحت و بدون دخالت بی‌جای آمریکا همکاری اقتصادی داشته باشند.
سرگئی لاورف هم با تاکید بر لزوم تعهد همه طرف‌های برجام به تعهدات خود، لزوم پیدا کردن سازو کارهای لازم برای تداوم برجام و تضمین منافع ایران و دیگر طرف‌ها را یادآور شد.
*ایران خواستار تشکیل کمیسیون مشترک برجام شد
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نامه خود به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که در این نامه درخواست تشکیل کمیسیون مشترک برجام داده شده است.
دکتر ظریف در جمع خبرنگاران در مسکو افزود: 20 اردیبهشت نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتم که نامه به دبیرکل امروز منتشر می‌شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه نامه درسطح مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل به عنوان سند در این سازمان ثبت می‌شود، افزود: این نامه‌ها درباره تخلفاتی است که از سوی آمریکا در چارچوب برجام اتفاق افتاد.
وی گفت: در نامه به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواست تشکیل کمیسیون مشترک شد، بر اساس برجام، کمیسیون مشترک با یک نوبت جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و در صورت ضرورت این جلسه در سطح وزیران امور خارجه تشکیل خواهد شد.
* وزیر خارجه فرانسه: برجام هنوز می‌تواند موثر باشد
"ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت کشورش قصد دارد در توافق هسته‌ای ایران باقی بماند و معتقد است که این توافق می‌تواند همچنان کارامد و موثر باشد.
لودریان بر اهمیت منع گسترش سلاح هسته‌ای تاکید کرد و گفت توافق هسته‌ای ایران به معنای این است منع گسترش هسته‌ای امکان پذیر است.
لودریان گفت، ما همه در توافق وین شریک هستیم و به عنوان یکی از طرف‌های آن باقی خواهیم ماند.
سایر اخبار این روزنامه
عضو اتاق بازرگانی ایران: قرارداد با خودروسازان اروپایی پا برجاست فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس سید حسن نصرالله: اگر تجاوزات اسرائیل به سوریه ادامه یابد پاسخ در قلب فلسطین اشغالی خواهد بود به کجا چنین شتابان؟ توئیت دکتر ظریف از قتل عام دیروز فلسطینی‌ها: روز بسیار شرم آوری است پاسخ دولت به انتقاد برخی شخصیت‌ها از برجام: آنها که باید عذرخواه ملت باشند به دستاوردهای ملی می‌تازند رئیس جمهور در تماس تلفنی نخست‌وزیر بریتانیا: حفظ برجام بدون آمریکا امکان پذیر، اما بدون تامین منافع ایران غیرممکن است دکتر ظریف در پایان مذاکره با مقامات چین و روسیه مطرح کرد 1+4 به زودی تضمین منافع ایران ذیل برجام را مشخص می‌کند در دیدار با رئیس جمهوری روسیه آمانو: ایران هرگز برجام را نقض نکرده است افتتاح بزرگترین کارخانه تولیدکیسه خون خاورمیانه در ایران وزیر بهداشت: راه‌اندازی بزرگترین کارخانه تولید کیسه خون خاورمیانه در ایران از دستاوردهای برجام است فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس